VivaBrasil.reismee.nl

Back to the future

"O Belo Horizonte, O gij Schoone Horizon, met je kleurrijke straatbeeld, je vriendelijke inwoners, je gezellige bedrijvigheid van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, je rustgevende Praça da Liberdade, je lekkere eetkraampjes... maar je véél te steile straten. Mijn kuiten doen toch zo'n zeer..."

Consternatie alom zondagmorgen toen bleek dat de wandeling naar de busterminal niet de gebruikelijke 10 minuten had geduurd, maar maar liefst exact 1 uur langer. Ontelbare klokken in de busterminal wezen precies 1 uur later aan dan mijn trouwe reiswekker. Qué pasa? Bleek dat het zomeruur had toegeslagen. Zomaar. Uit het niets. Al een geluk dus dat ik zondag geen vlieger moest halen. Enkel een bus. En daar waren er gelukkig voldoende van.

Wat wild gegoogel leerde dat dit fenomeen niet overal in Brazilië wordt toegepast. Het Salvador van Guido en Maria bijvoorbeeld blijkt op dit vlak wat 'tegentjok' te zijn.

Nog wat wilder gegoogel leerde dat al mijn toekomstige reisbestemmingen het zomeruur dan weer wél toepassen. Gelukkig maar. Ik vroeg me al af hoe vaak ik mijn klok nog zou moeten voor- of achteruit draaien, en hoe vaak ik ergens een uur te vroeg of te laat zou arriveren.

Bij deze is mijn avondklok op slag met een uur verlaat, wegens een uur later donker. Elk nadeel heb dus zijn voordeel. En als jullie, Belgen, nu binnenkort jullie klok ook nog eens een uur terugdraaien, dan schiet maar 3 uur tijdsverschil meer over van de oorspronkelijke 5.

Maar denk nu maar niet dat ik er bij mijn thuiskomst daardoor fris als een hoentje zal bijlopen, en me geen jetlag zal mogen verweten worden. O nee. Compassie gaan jullie hébben met mij!

Ouro Preto dus - ofte Zwart Goud. Een klein koloniaal stadje op zo'n 2 uur rijden van Belo Horizonte, gekend om zijn vele mijnen. Het is hier - althans 's morgens - ruw geschat zo'n 10 graden koeler (Ik neem nog nét niet de term koud in de mond). Mijn welverdiende straf wellicht om de draak te steken met het Belgische weer. Karma heeft zowaar toegeslagen.

Een warm bedje heb ik dan weer gevonden in Pousada Dona Denis. Een ieniemienie-bedje weliswaar in een al even ieniemienie-kamertje. Waar het aantal prisen en lichtschakelaars er in grotere getale aanwezig zijn dan het aantal vierkante meter van de kamer. En die bovendien nog allemaal eens groen reflecteren in het donker. Creepy. Mijn eigen ieniemienie-spookhuisje dus. En niet te vergeten: de aftandse frigo met bosmaaier-motor die zowat elke 5 minuten aan- en afslaat, en me dus zowat elke 5 minuten een mini-hartaanval bezorgt. Maar al deze muggezifterij verdwijnt dan weer in het niets bij het aanschouwen van het maxi-ontbijt. Ik ben dan ook de enige gast en wellicht wil de praatgrage Dona haar volledige weekrantsoen in 2 dagen aan me kwijt. Ik zal haar moeten teleurstellen. Trop is teveel en teveel is trop.

Het historisch centrum van Ouro Preto dan. Terecht opgenomen op de lijst van het UNESCO Werelderfgoed. Volgens mij is het zelfs opgenomen in het Guiness Book of Worldrecords als de stad met de steilste straten. Ik heb het gevoel dat ik de voorbije 2 dagen meer op handen en voeten heb rondgekropen dan dat ik rechtop heb gestaan. Want rechtop staan staat hier gelijk met voor- of achterover vallen. Al een geluk dat de dresscode hier T-shirt slash topje en short is. Mijn stevige kuiten zouden intussen al lang niet meer in mijn broekspijpen passen. Me dunkt :D

Minder stevig is dan weer de internetverbinding hier. Snel versturen maar die handel vooraleer karma opnieuw toeslaat en ik heel mijn zegske van nul af aan moet herdoen.

Beijos,

S

Reacties

Reacties

Guido e Maria

En dan te bedenken dat we het in de Pelourinho al zo steil vonden. Zien dat je goed je plan trekt en inderdaad, het uurverschil laten we ons hier voorbij gaan. Nog bedankt voor je schrijfsel in ons gastenboek, geniet verder. Abraço, beijo

Spiderman

Hoi globetrotter,
hier een ieniemienie-berichtje uit Beernem.
De regen heeft hier zijn weg terug gevonden en zo doet oktober zijn naam eer aan, nat, natter , natst......
Zo zie je maar, klagen heeft geen zin en ja, volgende zaterdag gaat onze klok ook onverbiddelijk een uur achteruit!
Verder wordt er hier gewerkt en gefeest en geroddeld....., alhoewel, dat laatste, daar doe ik niet aan mee....
Verzorg die kuiten van je en eet alles wat je op kan zodat je zeker niet vermagerd op je avontuur!!
Tot de volgende Xx
Spider

martine

Hey Sanne

Wat een leuk epos weer dat we mogen lezen ... Terwijl ik hier mijn boterhammekes opeet op het werk, geniet ik van jou verhaal en belefenissen.
Geniet er van en aub breng zeker de zon mee want gezien het enkel grijs is in België ben ik er zeker van dat jij ze toch bij het vertrek ook meegesmokkeld hebt naar Brazilië. Fijn om te horen wat een prachtreis je weeral eens hebt.
Tot gauw xxx

San @ Jezus

Alles nog goed daar? Maag alweer op z'n plooi? De enkel van Ciske alweer een normaal volume? De rest van de kroost ok? La Mama ? Tante ?

Iris

Jij moet een reisverhaal in boek uitbrengen. Echt plezant om te lezen. Die dikke kuiten van jou gaan we dan op de eerstvolgende mountainbike rit eens meten.( als je nog wil klimmen tegen dan ). Ik zoek best een ritje uit in het vlakke Vlaamse land. Met veel bevoorrading, kwestie van je eetgewoonte niet al te drastisch te verminderen. Idee van zo'n lichtgevende prise spreekt me wel aan. Die frigo niet. Geniet verder van je mooie reis. Bedankt om dit met ons te delen

Guido e Maria

Iris, heb al hetzelfde idee aan Sandra geopperd. Schrijf een boek met al je reisverhalen, het ligt in de markt en het is zoooo mooi al die verhalen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!